• ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
  • اِلأِثنين ٦ شوال ١٤٤٠
  • Monday 10 Jun 2019
  • شماره 508
عناوین این صفحه
کد خبر: ۸۹۶۶

محبوبیت رو به رشد کارآفرینی‌های دیجیتالی

دکتر حوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com

کارآفرینی ازجمله مباحث داغ دنیای کسب و کاراست که در رشد وتوسعه اقتصاد نه تنها کشورمان، بلکه در سطح معادلات جهانی نیز نقش مهمی را ایفا می کند. دراین بین کارآفرینی دیجیتالی
(Digital Entrepreneurship) و استارتاپ‌های این حوزه با ایجاد تحولی عظیم در قرن بیست ویکم با برهم زدن تمامی معاملات کسب و کارهای سنتی، نسلی میلیونر، از جوان های کم سن و سال را به دنیا معرفی کرده اند و حال اقتصاد دیجیتالی در جهان است که با برهم زدن همه قواعد بازی اقتصاد سنتی درحال توسعه و حکم فرمایی است. بنابراین اگر کارآفرینی را به معنای ایجاد فرصت های شغلی و خلق مشاغل جدید درنظر بگیریم،عصردیجیتال؛ بزرگترین فرصت برای کارآفرینی دیجیتال تلقی می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت‌های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می‌توان ، قرن بیست و یکم را قرن بهره وری یا قرن اثربخشی دیجیتالی نامید. دنیایی که از آن به عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام می‌بریم، فرصتی طلایی برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازده ای را در کار هدفمند خود بدست آورند. اگر شما هم عاشق اینترنت هستید و نمی توانید، بدون چک کردن شبکه های اجتماعی صبح را به شب برسانید، اینترنت می تواند بر خلاف تمام تبلیغات منفی‌ای که در رابطه با استفاده ی آن وجود دارد، برای شما فرصتی شگرف و کم نظیر برای تغییرادامه‌ی راه زندگی و کسب و کارتان به حساب آید. فقط کافیست، برای ورود به دنیای کارآفرینی اینترنتی نحوه درست استفاده ازآن را بدانید و در واقع یاد بگیرید که از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای نفع و سودآوری خود استفاده کنید و نه وقت تلف‌کردن. چرا که همه ما می دانیم ،پیدا کردن شغل در شرایط اقتصادی امروز، کار ساده ای نیست. به هر حال هر کس ،روش خاصی را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند.  اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی، شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها بر مبنای تفکر و ایده نو در ایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز، جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است. کارآفرینان حوزه دیجیتال، کارآفرینانی هستند که منحصرا روی حوزه بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغالزایی مولد مبتنی بر مولفه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. دراین سبک کارآفرینی، کارآفرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند. فرصت هایی طلایی که دراین سبک از کارآفرینی بدست می آید، منحصر به فرد است. برای ورود به دنیای کارآفرینی دیجیتال درابتدای راه نیاز به سرمایه گذاری هنگفت نخواهید داشت و بسیاری از کارآفرینان دیجیتالی، کسب و کارشان را از کار در منزل آغاز نموده و سپس درمراحل بعدی آن را گسترش داده اند.
یکی دیگر از نقاط قوت کارآفرینی دیجیتالی، آن است که شما لازم نیست قبل از راه اندازی یک کسب و کار، استاد آن کسب و کار باشید و شما می توانید درحین راه اندازی و پس از راه اندازی ، دائما در حال یادگیری باشید.دسترسی آسان به بازار و مزیت های رقابتی فراوان ،فرصت های زیادی را برای پیشرفت و ترقی در این عرصه فراهم می سازد. همچنین
می تواند محرکی برای افزایش ارزش افزوده در بازارهای کسب و کار به شمار آید. چرا که با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی می تواند بالاترین راندمان را در اختیار داشته باشد. در واقع ارزش افزوده کارآفرینی دیجیتالی به این معناست که یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. کارآفرینی دیجیتالی ؛به عنوان موتور محرکه ای است که ضمن به حرکت درآوردن چرخه های اشتغالزایی سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش محور محسوب می گردد. این شکل از کارآفرینی اگرچه در ظاهر مطلوب و مورد قبول همگان است اما برای پشتیبانی سیاست گذاران از طرح توسعه کارآفرینی دیجیتالی، موانع و چالش های فراوانی وجود دارد. از فقدان دانش دیجیتال برای تغییر کسب و کار در این حوزه گرفته تا نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال از مهم ترین آن ها محسوب می شود. اما دراین بین، ازموانعی چون، پایین بودن سطح مهارت‌های کارآفرینی دیجیتالی، دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایه گذاری و در نهایت بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیره ای نیز نباید غافل بود. فرصت های بسیار بزرگی برای کارآفرینی دیجیتال وجود دارد و شاهد این ادعا، شرکت هایی عظیم الجثه‌ای هستند که به واسطه همین مدل فعالیت خود را آغاز کرده اند و اکنون درسراسردنیا مشغول به کارند. باور داشته باشید، ورود به عرصه کارآفرینی دیجیتال، بسیار ساده تر از آن چیزی است که می پندارید. فقط باید با عزمی قوی، بطورمستمر به یادگیری مهارت های اصلی بازاریابی بپردازید. با یک ایده ساده شروع کنید و با ایجاد مزیت رقابتی تبدیل به یک کارآفرین دیجیتالی پولساز شوید.

 

لینک کوتاه: http://www.naghshdaily.ir/fa/Main/Detail/8966

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
بالای صفحه