• ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين
  • اِلأِثنين ٩ شعبان ١٤٤٠
  • Monday 15 Apr 2019
  • شماره 465
عناوین این صفحه
کد خبر: ۸۰۹۴

لزوم رویکردی نو در شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ه


آموزش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های گسترش کارآفرینی در تمامی کشورهای دنیاست.چرا که کارآفرینی یک ویژگی اکتسابی است و نه توارثی و از این رو در حال حاضر آموزش‌های کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های دانشگاه‌ها تبدیل شده است و البته کشورهای توسعه یافته با رویکردی جدی‌تر و البته اساسی‌تر به این مهم توجه دارند. سن و سال جوانی و بالاخص دوران دانشجویی یکی از طلایی‌ترین برهه‌های زندگی است که جوانان می‌توانند با تکیه بر تلاش و طرح‌های خلاقانه و کارآفرینانه در هر رشته‌ی تحصیلی به فکر ساخت و پیاده‌سازی ایده‌های بکر ذهنی خود باشند. بدون تردید یکی از ابعاد گسترش فرهنگ کارآفرینی متوجه آموزش کارآفرینی در تمامی سطوح نظام آموزشی، به ویژه نظام آموزش عالی است.
البته شاید عده‌ای براین عقیده‌اند که دستگاه آموزش عالی مسئول اشتغالزایی نیست، اما قدر مسلم مسئول ارتقاء اشتغال پذیری است و باید در این زمینه تلاش نماید. دانشگاه‌ها باید از راه‌های مختلف برنامه‌هایی را تنظیم نمایند که از طریق برگزاری کارگاه‌های تخصصی و مهارتی مختلف، در ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان نقش اساسی را ایفا نمایند.در واقع تمامی دانشگاه‌ها به مراکزی نیاز دارند تا دانشجویان را با بازار کار رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل‌اند آشنا کرده و فضای مناسبی را برای آن‌ها فراهم نماید تا دانشجویان بتوانند هم برای خودشان و هم برای دیگران اشتغال نمایند. از اینرو دانشگاه‌های تراز اول جهان علاوه بر تربیت منابع انسانی برای رفع نیازهای جوامع و پژوهش درعرصه‌های مختلف، برای ترویج و گسترش هر چه بیشتر کارآفرینی در حیطه‌های نوین شغلی و خلق ثروت برنامه‌ریزی می‌نمایند.آن‌ها دانشجویان را مغزی متفکر و بازوی توانمند صنعت می‌دانند که در کنار دولت‌ها سعی در تامین بخشی از سرمایه‌های ملی و خلق ارزش برای جامعه را دارند. ازاینرو آموزش کارآفرینی می‌تواند یکی از موثرترین شیوه‌ها برای انتقال جمعیت فارغ التحصیلان به بازار کار باشد. مطالعات نشان می‌دهد آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها در همان دوران دانشجویی در تربیت افرادی توانمند و مسئولیت پذیر و ورود آن‌ها به حوزه‌های کارآفرینی و حضور موفقیت آمیز آن‌ها در چالش‌های کسب‌و‌کار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
آماده سازی در مورد کارآفرینی هرگز نباید بعد از فارغ‌التحصیلی باشد. بلکه این امر بایستی در حین تحصیل و در دانشگاه‌های کشور صورت بپذیرد و حتما باید واحدهای کارآفرینی با توجه به رشته‌های تخصصی در میان دروس دانشجویان گنجانده شود. چرا که دانشجویان می‌توانند افزایش بازدهی کارهای تیمی در محیط‌های علمی کشور، توانایی ریسک‌پذیری در شروع کسب‌و‌کارها را دراین محیط علمی به خوبی درک کرده و آموزش ببینندعلاوه بر این دانشگاه، محل بسیار مناسبی برای افراد زیادی است که مطالعات و آموزش‌های بین رشته‌ای با پیش زمینه‌های مختلفی داشته‌اند و براحتی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته و از مهارت‌ها و سایر رشته‌های تخصصی بهره‌مند شوند. ایجاد تیم‌های دانشجویی مختلف با انگیزه‌های بالا و سخت کوش با استعداد و تجربه بالا از سایر مزیت‌های موفقیت در استارت آپ‌های آینده خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد که تیم‌های دانشجویی این ارتباط خود را حتی سال‌ها بعد تردرمحیط کاری حفظ کرده و بسیار از دوستی‌های عمیق و موفقیت‌های کاری از همین هسته‌های کارآفرینی جوان شکل می‌گیرد.
در این بین مطالعات جهانی نیز نشان می‌دهد که رشد و توسعه‌ی کارآفرینی نیازمند بسترسازی‌های زیربنایی است و کشورهای موفق در این حوزه، به منظور رونق کارآفرینی و رسیدن به یک سطح مطلوب اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند. بخشی از این اقدامات می‌تواند درجهت رفع موانع نهادی، بهبود محیط کسب‌و‌کار، تضمین حقوق مالکیت، ساده سازی و برطرف نمودن موانع قانونی و تدوین بسته‌های حمایتی و مواردی از این دست باشد که شرایط لازم برای ترغیب و فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد برای شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت‌های کارآفرینانه باشد. اما زیربنای تمامی شرایط مذکور، آموزش کارآفرینی و فعالیت در کسب‌و‌کارهای نوپاست و احتمال کارآفرین شدن کسانی که در حین تحصیل با کارآفرینی و فوت و فن آن آشنا می‌شوند در آینده، چندین برابر بیشتر از افراد آموزش ندیده است.
ادامه در همین صفحه

لینک کوتاه: http://www.naghshdaily.ir/fa/Main/Detail/8094

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
بالای صفحه