• ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر
  • اِلأَحَّد ٩ صفر ١٤٤٢
  • Sunday 27 Sep 2020
  • شماره 865
عناوین این صفحه
نقش نیوز
کد خبر: ۱۷۶۹۴

در دوران ویروسی ویروسی تبلیغات کنید!

 هیوا میرزایی*

چند ماهی از پاندمی کرونا گذشته است و جهان در حال آرایش رویکرد جدیدی در تمامی زمینه ها در مقابل حوادثی از این دست است. با گسترش شیوع کرونا، مطالعات مختلفی برای شناخت رفتار و عملکرد این ویروس در بدن آغاز شد. ویروس کرونا بطرز فوق العاده هوشمندانه و خلاقانه ای وارد سلول ها شده و سلول های میزبان را برای تکثیر خودش متقاعد می کند! این ویروس با قرار گرفتن در ساختار RNA یک سلول، بدون آنکه سلول میزبان بداند با روشن کردن دستور همانندسازی و تکثیر، کمیت خود را در بدن افزایش می دهد تا به هدف خود برسد. همین رویکرد کرونا، الگویی خلاقانه برای 
طرح های تبلیغاتی است یعنی برندها، سازمان ها و شرکت ها بایستی به گونه ای تبلیغات کنند که وارد ذهن مخاطبان خود شود و بدون آنکه گاردی نسبت به این تبلیغات داشته باشند آن را بپذیرند و همچنین خودشان به یک رسانه برای تبلیغات دهان به دهان شوند بدین ترتیب، نام برند وایرال شود. 
ظهور چندین ساله شبکه های اجتماعی و قدرتمندترشدن آن در دوران کرونا بستر مناسبی را فراهم می کند تا در کمترین زمان ممکن، یک موضوع یا یک محتوا جزو ترندهای روز قراربگیرد با توجه به این پتانسیل، برندها برای ایجاد جریان و موج، بایستی در تولید محتوا و تبلیغات خود موارد زیر را در نظر بگیرند:
• رفتار مخاطبان خود را بررسی کنند و براساس آن محتوایی تولید کنند که باعث درگیر کردن آن ها با موضوع و ایجاد شوق و لذت در آنان به عنوان سوخت اولیه در انتشار محتوا شود.  
• در ابتدا خود برندها به انتشار محتوا با صرف هزینه انتشار اولیه و تسهیل سازی انتشار کمک کنند تا در معرض خیل عظیمی از مخاطبان قرار گیرد. یادمان نرود رویکرد تبلیغات در این چند سال اخیر دچار تغییر شد و از اولویت تولید محتوا، به اولویت انتشار وسیع و مستمر رسید.
• بطور کلی تبلیغات ویروسی در ابتدا بر آگاهی از برند تاثیر گذار هستند پس با تعیین استراتژی درست بازاریابی و تبلیغات، باید به این رویکرد فکر کرد. در واقع موج تاثیرگذاری بر روند فروش بعد از موج اولیه شناخته شدن نام برند آغاز می شود. این را می توان به پرتاب سنگ در یک برکه تشبیه کرد با پرتاب سنگ در برکه شبکه های اجتماعی ابتدا موج کوچکی ظاهر می شود واگر محتوا دارای ویژگی های لازم وایرالیته 
(لذت و ترغیب) باشد موج های دیگر بوجود می آیند.
تبلیغات ویروسی ظرفیت بالایی برای کسب نتایج وسیع در زمان کم دارند و ابزار کارآمدی در دوران بحران هستند بطور مثال یک نمونه موفق جهانی استفاده از این تبلیغات در دوران بحران مربوط به برند KFC است این برند از فوریه سال ۲۰۱۸ دچار بحران تامین مرغ برای شعبات خود در بریتانیا شد به نحوی که بدلیل ناموفق بودن در این کار، مجبور شد ۹۰۰ تا از شعبه های خود را تعطیل کند، بسیاری از مشتریان به نشانه اعتراض جلوی شعبات جمع شدند و حتی برخی از این برند شکایت کردند و شبکه های اجتماعی از نظرات منفی درباره ی برند پر شد. . این بحران عظیم می توانست ضربات جبران ناپذیری را به KFC وارد کند اما این برند با اعتماد به آژانس تبلیغاتی مشاور خود، تمامی این ضعف ها را تبدیل به نقاط قوت کرد و با کمپینی خلاقانه و طنازانه، نه تنها برند را از ورطه نابودی نجات داد بلکه به کمک تبلیغات وایرال خود به خبر اول بسیاری از رسانه های مطرح جهان تبدیل شد و شبکه های اجتماعی را قرق کرد و باعث همراهی مخاطبان معترض خود و تغییر نگرش آن ها به برند شد. این کمپین تبلیغاتی با تکیه به دستاوردهایش، برنده جایزه جهانی شیرهای کن شد. همه ما به مشکلاتی که کرونا برای اقتصاد جهان بوجود آورده است آگاهیم در واقع ما دربرابر این چالش جدید دو راه بیشتر نداریم یا اینکه منفعلانه در این شرایط قرار بگیریم و روزبه روز کسب و کارمان به سقوط نزدیک شود یا اینکه بصورت فعال و خلاقانه تلاش کرده و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. از دوران صنعتی به بعد، برندها رونق خود را مدیون تبلیغات خلاق و اثربخش هستند و تاریخ و تجربه ثابت کرده است که اگر یک برند از ظرفیت های تبلیغاتی محصول و خدمت خود بصورت خلاقانه و آگاهانه استفاده کند هیچ شرایطی قادر نخواهد بود که این برند را نابود کند نه طاعون، نه آنفولانزای اسپانیایی، نه جنگ های جهانی و نه حتی کرونا!
* مشاور کسب و کار و بازاریابی

لینک کوتاه: http://www.naghshdaily.ir/fa/Main/Detail/17694

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
کاراز نو
بالای صفحه