• ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي
  • اِثَّلاثا ١٨ جمادي الاولي ١٤٤١
  • Tuesday 14 Jan 2020
  • شماره 680
عناوین این صفحه
نقش نیوز
کد خبر: ۱۲۵۴۴

نیاز۱۰ میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

نقش-گزارش:بیژن نامدار زنگنه-وزیر نفت، برای پاسخ به سوال علی اکبر کریمی- نماینده اراک درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
علی اکبر کریمی- نماینده اراک در مجلس در طرح سوال خود گفت: سازمان بین المللی دریانوردی در سال ۲۰۰۵ کنوانسیون برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست با امضای ۱۰۶ کشور جهان به تصویب رساند که به موجب آن از تردد کشتی‌های با سوخت پرسولفور جلوگیری به عمل آید.وی افزود: دراین مدت ،بسیاری از کشورها به صورت داوطلبانه نسبت به این موضوع که هزینه‌های زیادی هم برای صنعت دریانوردی دارد اقدام کردند اما جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدام قابل توجهی انجام نداده است.نماینده مردم اراک با اشاره به این که در حال حاضر فقط پالایشگاه شازند توانایی تولید سوخت کم سولفور را دارد، گفت: با توجه به این که در شرایط تحریمی فعلی حمل و نقل دریایی نقطه اتکا حمل و نقل بین المللی کشور است این سوال از وزیر نفت وجود دارد که چرا پس از گذشت ۱۷ سال در انجام این وظیفه قانونی و حاکمیتی خود کوتاهی کرده است.کریمی با بیان اینکه زنگنه نسبت به امور پالایشگاه‌ها بی‌توجه است اظهار داشت: شما در وزارت نفت باید برنامه ریزی کامل برای تولید و توزیع نفت کوره با سولفور کم انجام می‌دادید این که می‌گویید، می توان این سوخت را از بازارهای بین المللی هم تامین کرد، پاسخ مناسبی نیست.
«بیژن زنگنه» در پاسخ به این سئوال در مورد تامین نفت کوره کم‌سلفور با توجه به استانداردهای IMOاز ابتدای سال ۲۰۲۰ برای کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی،‌ تاکید کرد: در اردیبهشت امسال نیز یکبار دیگر به این سوال پاسخ داده‌ام.وزیر نفت در ادامه گفت: اگرچه برای بهینه‌سازی تمام پالایشگاه‌های کشور طراحی‌های لازم انجام شده اما اینکار به ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع نیاز دارد که در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست.وی افزود: در سال ۲۰۱۷ تولید نفت کوره جهان حدود یک میلیون تن در روز بوده که کمتر از ۲ درصد آن را نفت کوره با سولفور ۰.۵ درصد تشکیل می‌داده و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته است. همچنین حدود دو سوم تولید نفت کوره جهان با گوگردی بالای ۲.۵ درصد تولید شده که با توجه به این استانداردها،‌ میزان گوگرد باید به زیر نیم درصد کاهش پیدا کند. همین امر سبب شده تا قیمت نفت کوره با سولفور بالا به نصف کاهش پیدا کند و در مقابل نفت کوره کم سولفور به قیمت های گازوئیل نزدیک شود.
به گفته زنگنه، درایران در شرایطی که پالایشگا ها درشرایط عادی کار کنند، مقدار نفت کوره تولید ۴۰ هزار تن خواهد بود که  ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و البته دوباره تصفیه می شود.وی ادامه داد: راه حل اصلی برای تامین گوگرد با سولفور پایین، بهینه سازی پالایشگاه های کشور است که در این زمینه اینکار در پالایشگاه آبادان در دست اجرا است اما در پالایشگاه اصفهان نیمه کاره رها شده است.زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه های دیگر نیز طرح های بهینه سازی دارند،‌تاکید کرد: برای اجرای طرح های بهینه سازی نیازمند اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری هستیم اما نمی توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.وی با تاکید بر اینکه با اجرای این استانداردها، قیمت نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می رود و این واقعیت بازار است، گفت: به دنبال آن،‌ قیمت خدمات کشتیرانی نیز افزایش پیدا می کند .وزیر نفت با بیان اینکه به جز تامین سوخت کم سولفور،‌ راه حل‌های دیگری نیز داریم،‌ ادامه داد: یکی از این راه ها استناد به بند دوم مقرره ۱۸ کنوانسیون مارپل است که به عنوان راهکار موقت امکان استفاده از سوخت با گوگرد بالا را فراهم می کند. همینطور جمهوری اسلامی به دلیل شرایط تحریم می تواند از این شرایط استفاده کند.وی راهکار دیگر را مجهز کردن کشتی ها به اسکرابر دانست و افزود: نصب اسکرابر بین ۲ تا ۷ میلیون دلار برای کشتی ها هزینه دارد. بنابراین  توجیه اقتصادی نصب اسکرابر حتی از بهینه سازی پالایشگاه ها بهتر است اما هیچ کشتی ایرانی تا کنون اینکار را نکرده است و این در حالی است که از سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند.زنگنه تاکید کرد: شرکت های کشتیرانی، یک سال و نیم است برای دریافت سوخت مناسب و یارانه ای مکاتبه می کنند.
وی روش دیگر را اختلات نفت کوره با سولفور بالا با مواد شیمیایی دانست که سولفور آن را پایین می آورد و بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.
وزیر نفت ادامه داد: روش بعدی اختلات است که در این زمینه، جلسات متعدد با پژوهشگاه نفت و شرکت پالایش و پخش برگزار شد تا به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می دهد.زنگنه تاکید کرد: اکنون امکان تولید ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نفت کوره با گوگرد پایین در پالایشگاه ها وجود دارد و پالایشگاه ها این سوخت را به قیمت بین المللی به مشتریان می فروشد و این سوخت تامین شده است.وی با اشاره به اینکه سوخت از بیرون ایران نیز قابل تامین است،‌ گفت: بنابراین رعایت این استانداردها اختلالی در سیستم کشتیرانی و نفتکش ایران ایجاد نخواهد کرد.وزیر نفت افزود: اگر نمایندگان می خواهند ،یارانه به سوخت کشتی ها تعلق بگیرد باید از این منابع محدود در بودجه ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص دهند در غیر این صورت من اجازه ندارم قیمت تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروشم.
گفتنی است، بعد از توضیحات وزیر نفت، کریمی- نماینده اراک اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده است و آن را به رای مجلس گذاشت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۰۶ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه علنی از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند.

لینک کوتاه: http://www.naghshdaily.ir/fa/Main/Detail/12544

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
کاراز نو تفاهم آنلاین
بالای صفحه